wtorek, 2 marca 2010

Wygląd Linuxa

Od kilku lat jako główny system używam Linuxa. Windows siedzi sobie gdzieś tam na dysku (czasem się w końcu do czegoś przyda), ale na co dzień używam "pingwinka". Pisałem już o tym, że jest to Ubuntu. Od kilku wersji, bardzo dużo mówi się o jego wyglądzie (widać to po wypowiedziach twórców, blogach o tej dystrybucji (te ostatnio skupiają się prawie wyłącznie na zmianach w wyglądzie)). Cały czas poruszany jest jednak temat tylko nowych ikon, obramowania okien, stylu gtk itp. Wszyscy zapominają jednak o tym co jest moim zdaniem najważniejsze! O spójności w wyglądzie poszczególnych aplikacji. Często zdarza się, że aplikacje różnie interpretują style gtk. Często spotykałem się z tym problemem. Znalazłem styl, który pięknie prezentował się na obrazku, przy uruchomionym Nautilusie, ale po zainstalowaniu okazało się, że już nie jest tak fajnie. A to któryś z apletów nie ma takiego tła jak reszta, a to okno rozmowy w Pidginie wygląda nie tak jak powinno.



Oczywiście można ten problem obejść. Zrobili to np. twórcy świetnego stylu elementary - gdy występuje problem w jakiejś aplikacji, tworzą dla niej oddzielny styl. Można? Pewnie, że tak! Tylko pytanie po co? Łatwiej byłoby gdyby stworzyć pewne zasady, których powinni (bo przecież nikogo nie można do niczego zmusić) trzymać się twórcy aplikacji na Linuxa.

Problemem jest też często niespójny interfejs. Chociażby zmiana ustawień:

Nautilus


Pidgin



Nikt oczywiście nie oczekuje, że aplikacje tworzone na Windows będą miały taki sam interfejs jak te tworzone na Mac OS X, jednak aplikacje dla tego samego systemu czy też środowiska graficznego muszą być spójne. Ułatwia i przyśpiesza to pracę. Jeżeli twórcy trzymają się pewnych ustalonych zasad nie musimy przyzwyczajać się do każdej nowej aplikacji.

Jak zwykle, dobry przykład daje nam Apple. Ktoś kiedyś tam pomyślał i stworzył przewodnik jak pisać aplikacje na Maca. Nie chodzi tu o kwestie techniczne - język programowania itd., ale właśnie wygląd (położenie poszczególnych elementów, wygląd ikon) i usability (sposób w jaki powinny być przeprowadzanie poszczególne czynności - wyszukiwanie plików, działanie schowka). Niestety w tej chwili nie mogę tego przewodnika znaleźć (kiedyś przypadkiem trafiłem na niego na stronie Apple'a), ale jeżeli uda mi się go znaleźć dodam link. Link do przewodnika.



Prosiłbym o nie pisanie w komentarzach tekstów w stylu - "nie podoba się to przesiądź się na Maca" czy "nie narzekaj tylko sam coś napisz". Nie, nie będę się przesiadał na razie na Maca (z różnych powodów, chociażby finansowych) czy siedział i przepisywał setki aplikacji.

8 komentarzy:

  1. Nikt Ci nie każe używać akurat Nautiliusa i Pidgina. Są inne aplikacje które będą "współpracować" z Twoim stylem, skoro wygląd jest *AŻ* tak ważny.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy naprawde AZ tak bardzo cie to boli i spowalnia prace? A to nie jest tak, ze to ludzie, ktorzy twoja motywy nie dopasowuja wszystkiego? co ma do tego czlowiek, ktory napisal pidgina? on ustawia defaultowa skorke i tyle...a ty jak chcesz to sobie ja zmieniaj...to nie ludzie piszacy aplikacje, tylko ci od motywow, sa winni :) to do nich kieruj pretensje :) tak mi sie przynajmniej wydaje...

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak, uważam, że wygląd systemu jest ważny. Lepiej pracuje mi się gdy wszystko dobrze i spójnie wygląda. To trochę tak jak z bałaganem na biurku - rozprasza i spowalnia pracę.

    @Michał: Uważam, że skoro i Nautilus i Pidgin są aplikacjami GTK pisanymi dla GNOME powinny jednakowo interpretować style, mieć jednakowo zbudowane menu itd. Przecież po to istnieje GNOME HID - http://library.gnome.org/devel/hig-book/stable/

    @Thorin: Jeżeli ktoś robi styl i działa on jednakowo (np. ten sam element ma ten sam kolor tekstu i tło, a inny element inny) na aplikacji A,B,C,D i jeszcze kilku, a nagle wyskakuje Pidgin który inaczej interpretuje styl to jest to moim zdaniem wina twórców Pidgina.

    OdpowiedzUsuń
  4. Anyway, teraz dopiero spojrzałem na screeny, które pokazałeś. I IMO wyglądają tak samo. Jedyną różnicą jest położenie tabów. Not a big deal.

    OdpowiedzUsuń
  5. No to akurat kwestia stylu, który w większości aplikacji wygląda mniej więcej tak samo.

    Ale chcesz mi powiedzieć, że położenie tabów nie ma znaczenia? Czyli trzeci program będzie miał je na dole, a czwarty gdzieś w powietrzu. I weź się tu człowieku przyzwyczajaj do każdego nowego programu. Pozwolę sobie zacytować HIG Apple'a: "Users will learn your application faster if the interface looks and behaves like applications they’re already familiar with."

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja piszę programy tak, jak klient chce, nie tak, jak konwencja nakazuje. Jeżeli nie ma klienta/klient nie wie jak chce to piszę tak, jak mnie jest wygodnie, nie tak, jak konwencja nakazuje.

    Dla mnie nie ma znaczenia jak są taby ustawione. Dla mnie najlepiej jakby 90% programów było pod konsolę. DLA MNIE.

    Jeżeli Ci nie pasuje to napisz do developerów request o dostosowanie UI do ogólnie przyjętych zasad. Albo sam sobie przekształć, w końcu Pidgin jest Open.

    ps. czy jesteś w stanie mi powiedzieć, jakie są przyjęte zasady projektowania UI? bo nie znam...

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiadomo, że gdy piszesz program dla siebie czy dla zamkniętej grupy osób to można się takimi (jak to nazwałeś)konwencjami nie przejmować. Jednak jeżeli ktoś pisze program dostępny dla wszystkich, program który jest (no, w przypadku przytaczanego tu Pidgina - był) domyślnym programem środowiska graficznego, wtedy programiści powinni trzymać się tych zasad/konwencji.

    A propos programów na konsolę: czy gdyby każdy program inaczej nazywał opcje (dajmy na to opcję "force", której używa się zawsze poprzez dodanie -f) byłoby Ci łatwiej ich używać? Z pewnością nie. Tak samo jest w programach graficznych. Konwencje są potrzebne!

    Nie wiem czy są (prawie na pewno nie) "przyjęte zasady projektowania UI". Każdy system czy środowisko graficzne dba o to we własnym zakresie. Link do HIG (Human Interface Guidelines) Apple'a podałem w tekście. Inne:
    - GNOME
    - KDE
    - Windows

    OdpowiedzUsuń
  8. Autor tekstu ma rację. Jednolity wygląd systemu operacyjnego znacznie ułatwia a przy tym umila pracę.

    OdpowiedzUsuń